DNI KOLEJNICTWA

Przez przedostatni tydzień października, trwają w Muszynie Dni Kolejnictwa. Wybraliśmy się tam, aby posłuchać starych opowieści o rozwoju kolei w Polsce i na świecie.

Od starożytności

Kolej na świecie istniała od starożytności, w postaci kolei konnych, wykorzystujących wyżłobienia w kamiennych płytach dróg. Powstały one na niektórych mocno obciążonych drogach dojazdowych do miasta Rzym. Transport szynowy z trakcją konną był znany już w Asyrii, ponad 2500 lat temu. Najwcześniejszym świadectwem zastosowania transportu szynowego jest jednak Diolkos, dzięki której przemieszczano statki w poprzek Przesmyku Korynckiego w Grecji. Poprzednikami dzisiejszych szyn były koleiny na drogach, które umożliwiały pewną jazdę. Koleiny można było znaleźć w kamieniołomach starożytnego Egiptu i Grecji.

Okres nowożytny

W okresie nowożytnym, w kopalniach gdzie musiano transportować ciężkie ładunki zastosowano wynalazek drewnianych szyn. Drewniane szyny miały sporo wad. Na zabłoconych szynach wagony często się wykolejały, a drewno szybko butwiało na mokrym podłożu. Najstarszą istniejącą do tej pory kolej linowo-terenową w nowatorskiej formie tworzył wózek poruszany po drewnianych szynach przez koło deptakowe, za pomocą konopnej liny. W latach 1603-1604 Sir Percival Willoughby wybudował Wollaton Wagonway. Była to najstarsza forma transportu szynowego w Anglii. Nieco ponad 3 kilometrowy szlak, zbudowany z drewnianych szyn, połączył miejscowości Strelley i Wollaton, a służył głównie do przewozu węgla kamiennego.

 

Cudowne historie o kolei, mówili ubrani w starodawne mundury kolejarze z Muszyny.

 

Ewa Michałowska- Walkiewicz

The following two tabs change content below.
Mariusz Bodo

Mariusz Bodo

Mariusz Bodo, absolwent studiów menadżerskich Uniwersytetu Warszawskiego, studia podyplomowe Executive Master of Business Administration. Żona Aneta. Szczęśliwy ojciec dwójki dzieci. Kuba lat 15 i Maja lat 7. Obecnie Sekretarz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, Radny Rady Miasta Skarżyska kadencji 2010-2014, 2014-2018, 2018-2023
Mariusz Bodo

Ostatnie wpisy Mariusz Bodo (zobacz wszystkie)